Waarom veranderen de prijzen?

We zijn in 2013 met Rechtstreex begonnen met de grenzeloze ambitie om een nieuwe voedselketen te bouwen. De afgelopen drie jaar hebben we veel opgebouwd, maar ook veel hebben geleerd over hoe die nieuwe voedselketen werkt en hoe hij eruit hoort te zien. Die inzichten vertalen we nu ook naar de prijsopbouw in de keten. We brengen die op een niveau dat het voor alle partners (boer, Rechtstreex, wijkchef en klant) een eerlijke prijs is, waarmee we op een financieel duurzame wijze vooruit kunnen. We geloven dat we daarmee een stevige basis neerleggen waarop we samen verder kunnen bouwen aan een toekomstbestendige, nieuwe voedselketen. Met dit besluit sluiten we een periode af waarin we grote, persoonlijke en financiële investeringen hebben gedaan en lessen hebben geleerd.

Hoeveel stijgt de prijs?

De prijzen stijgen tussen de 0% en 10% over ons hele aanbod. Om de prijsstijging te beperken, verlagen leveranciers die dat kunnen hun inkoopprijzen en bezuinigt Rechtstreex op interne kosten. Is die prijsstijging wel nodig? Het korte antwoord is: ja. Een prijsstijging is nodig om Rechtstreex financieel duurzaam voort te kunnen zetten en niet structureel afhankelijk te zijn van subsidies en investeerders. De grootte van het team is zeer beknopt en het salarisniveau waar we mee werken ruim onder marktconform (iedereen verdient tussen de €1700-€2400 euro bruto p.m. op basis van een 40-urige werkweek). Een korte keten die impact heeft kan niet alleen op vrijwilligerswerk steunen en vraagt om een duurzaam businessmodel.

Wat betekent dit voor de eerlijke prijs voor de boer?

Van iedere euro die een klant besteedt gaat voortaan 57 cent naar de boer, 37 cent naar Rechtstreex en de wijkchefs en 6 cent naar de Belastingdienst in de vorm van BTW. De wijkchef krijgt een groter aandeel (tussen de 12 en 17 cent) wanneer hij of zij meer omzet of meer werk in eigen hand neemt. Er gaat dus altijd een vast en transparant percentage van je bestelling naar de boer, naar Rechtstreex, de wijkchef en de Belastingdienst. De eerlijke prijs voor de boer is een van onze belangrijkste speerpunten. Daarom blijven we ook in het nieuwe jaar met de boer in gesprek over wat hij nodig heeft om zijn product goed te kunnen maken. 

Waarom verschillen de prijzen van wat je gewend bent uit de supermarkt?

In de supermarkt wordt er per product gekeken wat je als consument maximaal bereid bent te betalen en waar het product zo goedkoop mogelijk kan worden ingekocht. Het verschil daartussen is wat de supermarkt eraan verdient. Op sommige producten is dat verschil hoog (voor groenten en fruit zijn we bereid meer te betalen dan het eigenlijk kost) en op sommige producten laag of zelfs negatief (soms wordt een product onder de kostprijs verkocht om de rest van het assortiment te promoten). De prijs die je voor een product betaalt in de supermarkt zegt dus niets over wat het kost om het product te maken en niets over de vraag of de boer er een eerlijke prijs voor krijgt.

Wat kan ik als klant nog meer doen om bij te dragen?

Het belangrijkste is om regelmatig lokale producten van boeren en makers uit jouw regio te bestellen. Dat gaat soms heel makkelijk, maar vraagt soms ook wel wat vooruitdenken in wat je gaat eten en wanneer je je boodschappen wilt ophalen. Naast onze vaste, bestellende klanten hebben we ook heel veel mensen die ons volgen en steunen, maar die nog niet bestellen. Die mensen willen we graag uitnodigen om de stap naar bestellen een keer te wagen. Want met het bestellen van je boodschappen bij onze boeren en makers kun jij het verschil maken.

Wie doet wat in de Rechtstreex regionale keten?

Het kunnen kopen van producten uit jouw eigen regio is niet vanzelfsprekend. De toegang tot het grote aanbod aan lekkere, lokale producten in jouw eigen buurt is uniek in Nederland. Dat gaat ook niet vanzelf. Wekelijks werken onze boeren, makers, wijkchefs, logistieke medewerkers en andere teamleden er hard aan om de door jou bestelde boodschappen bij je te krijgen.

Boeren en makers

Onze boeren en makers zorgen voor het op een zo verantwoord mogelijke manier telen en maken van een breed assortiment. Ze maken met zorg de bestelde producten voor je klaar en kunnen je alles vertellen over hun bedrijf, passie en producten.

Rechtstreex

Rechtstreex rijdt twee keer per week met een vrachtwagen langs de boeren om de producten op te halen. Die controleren en sorteren we per wijk in ons verzamelpunt, van waar we ze naar de wijkpunten en horecaklanten brengen. Om dat wekelijks mogelijk te maken, gaan we op zoek naar boeren en mooie producten in de regio, maken we heldere afspraken met elkaar, plannen we de logistiek en zorgen we wekelijks voor een bijgewerkt assortiment. Daarnaast zoeken we naar nieuwe wijkchefs, die we opleiden en voorbereiden op de start, onderhouden we de contacten met restaurants die koken met onze regionale producten en zorgen we met promotie en evenementen voor zoveel mogelijk naamsbekendheid in de stad. Ook werken we constant verder aan de ontwikkeling van de website, het bestelsysteem, de inrichting van het wijkpunt, de marketing en de logistiek om jouw klantervaring te optimaliseren.

Wijkchefs

Onze wijkchefs runnen een afhaalpunt (als zelfstandig ondernemer of vanuit een organisatie) en zijn daarmee het gezicht van Rechtstreex in de wijk. Wekelijks brengt onze chauffeur producten van onze boeren en makers naar het afhaalpunt bij jou in de buurt. Jouw wijkchef zet vervolgens de boodschappen voor je klaar en zorgt ervoor dat alles er goed en gezellig bijstaat op het afhaalpunt. Ook kun je jouw wijkchef van alles vragen over het assortiment (waar komen de producten vandaan, wie heeft het gemaakt en hoe is het gemaakt) en over de bereidingswijze van verschillende producten. 

Klanten

Als klant maak je met je bestelling wekelijks het verschil voor boeren in jouw regio. Jij bent de beste ambassadeur om al je buurt- en stadsgenoten enthousiast te maken over waar je de lekkerste, lokale producten haalt.