Algemeen 

→ Wat is Rechtstreex?

Rechtstreex maakt het mogelijk om boodschappen te doen bij lokale boeren en makers. Je bestelt online en haalt jouw boodschappen op bij een wijkchef bij jou in de buurt of je laat je boodschappen thuisbezorgen. Je kunt per keer losse boodschappen bestellen of kiezen voor een abonnement.

→ Wat is een korte voedselketen?

Een korte voedselketen is een initiatief dat zich inzet voor lokaal voedsel, een eerlijke prijs voor producenten en meer verbinding tussen boeren, telers, makers en stedelingen. De keten is niet alleen kort qua fysieke afstand, maar ook qua informatiebronnen.

→ Wat is de missie van Rechtstreex?

Bij Rechtstreex geloven we in een andere voedselketen: lokaal, transparant en sociaal. Onze producten komen van leveranciers uit de directe omgeving. Bij ieder product vermelden we de leverancier , die een eerlijke prijs krijgt. De opbouw van de prijs is volledig transparant. Boeren, makers en consumenten kennen elkaar in de korte keten, zijn eerlijk en bouwen samen aan relaties voor de lange termijn.

→ Hoe komt de prijs tot stand? 

Alle prijzen van Rechtstreex zijn eerlijk voor boeren en makers, zij bepalen de inkoopprijs. De opbouw van de uiteindelijke verkoopprijs wordt vermeld onder de productinformatie bij elk product. Op www.rechtstreex.nl/eerlijke-prijs lees je meer over de prijsopbouw van Rechtstreex.

Bestellen

→ Hoe werkt bestellen? 

In de webshop van Rechtstreex vul je je winkelmandje met losse boodschappen. Daarna kies je het wijkpunt waar je je bestelling wilt afhalen of je kiest voor thuisbezorging. Wil je juist meer gemak? Kies dan voor een abonnement op een van de boxen of selecteer een receptpakket.

Na het bevestigen van je abonnement of bestelling met losse boodschappen ontvang je van ons een bestelbevestiging in je mailbox. Daarna gaan de boeren, collega’s en wijkchefs voor je aan de slag. Op de afgesproken dag staat je bestelling voor je klaar op jouw eigen wijkpunt, of worden je boodschappen thuisbezorgd. De ene week wat meer bestellen of een keertje overslaan? Geen probleem! Jij bestelt alleen wat je nodig hebt en wanneer je het nodig hebt, je zit nergens aan vast.

→ Voor wanneer moet ik mijn bestelling plaatsen? 

Wil je je boodschappen op woensdag afhalen of laten bezorgen? Bestel dan voor maandag 10:30 uur. Heb je je boodschappen liever op vrijdag in huis? Plaats dan je bestelling voor woensdag 10:30 uur.

→ Uit welke producten kan ik kiezen?

Bij Rechtstreex kun je kiezen uit seizoensgebonden producten uit jouw regio. Wekelijks ontvang je de nieuwsbrief met het huidige assortiment. Naast de seizoensproducten zijn er ook producten altijd in het seizoen. Hierbij kun je denken aan kaas, boter, eieren, melk, yoghurt, vla, vlees, tempeh, brood, meel,pasta, sap en nog veel meer.

→ Zijn alle producten biologisch?

Nee, niet alle producten uit het assortiment van Rechtstreex zijn biologisch. De labels bij de producten geven aan of een product bijvoorbeeld onbespoten, biologisch of biodynamisch gecertificeerd is.

Abonnement

→ Hoe werkt een abonnement? 

Je kunt een abonnement nemen op een van de boxen van Rechtstreex. We passen elke week de inhoud aan en zo geniet je iedere week van verse lokale producten, zonder keuzestress. Naast de boxen kun je ook een eigen abonnement samenstellen. De boodschappen die je elke week wil bestellen kun je op die manier niet meer vergeten. Alle abonnementen zijn altijd flexibel, aanpasbaar en opzegbaar.

→ Welke boxen zijn er? 

Je kunt kiezen voor een abonnement op de Biogroentebox, Seizoensbox, InspiratieBox en Fruitbox. Het is ook mogelijk om je op meerdere boxen te abonneren en je kunt per box kiezen voor hoeveel personen het abonnement moet zijn.

→ Kan ik mijn abonnement pauzeren?

Ja, je kunt je abonnement eenvoudig pauzeren. Ons abonnement is een service voor jou om makkelijker te bestellen. Je zit nergens aan vast, kunt het abonnement altijd aanpassen, pauzeren of opzeggen.

Boodschappen afhalen 

→ Waar kan ik mijn boodschappen afhalen?

Kijk hier welke wijkpunten er bij jou in de buurt zijn en wat de mogelijkheden voor thuisbezorging zijn.

→ Hoe werkt afhalen?

Op de afgesproken dag maakt jouw wijkchef je bestelling compleet op het wijkpunt en zet je boodschappen klaar in een kratje met je naam erop. Je laadt op het wijkpunt je boodschappen in een boodschappentas en levert statiegeldproducten weer in voor hergebruik. Na het ophalen ontvang je de bon in je mailbox. Heb je wensen qua verpakkingsmateriaal of afhaaltijd? Overleg met je wijkchef over de mogelijkheden.

→ Hoe laat kan ik mijn boodschappen afhalen? 

Bij het afronden van de bestelling geef je aan welke tijd jou uitkomt om de boodschappen af te halen. Ben je een keer verhinderd of wil je liever toch op een andere tijd komen? Neem dan contact op met je wijkchef en overleg over de mogelijkheden.

→ Kan ik wisselen van wijkpunt?

Komt het je een keertje beter uit om bij een ander wijkpunt af te halen? Dat kan! Bij het afronden van je bestelling kun je gemakkelijk wisselen van wijkpunt. Op basis van je postcode worden de beste opties getoond.

→ Is thuisbezorging mogelijk? 

In bijna heel Rotterdam en rond een aantal andere wijkpunten is  thuisbezorging mogelijk. Klik hier voor de thuisbezorg opties op jouw postcode.

Betalen 

→ Hoe werkt betalen? 

Je betaalt bij Rechtstreex altijd achteraf, omdat we je boodschappen op het wijkpunt verzamelen en afwegen. Zo betaal je exact voor wat je ontvangt en kan het te betalen bedrag dus een klein beetje afwijken van je bestelde bedrag.Bij sommige wijkpunten kun je met pin of contant betalen. Bij andere wijkpunten werkt de wijkchef met automatische incasso. Ongeacht de betaalmethode ontvang je na het ophalen altijd een bonnetje in je mailbox.

→ Hoe werkt het automatisch incasso? 

Bij het afronden van je eerste bestelling, wordt er gevraagd €0.01 over te maken. Hiermee geef je een incassomachtiging af aan Rechtstreex. . Na het ontvangen van je boodschappen wordt de incasso in gang gezet. Doorgaans zal het bedrag ongeveer een week na het afhalen of bezorgen van je boodschappen van je rekening worden afgeschreven. Lukt het incasso niet? Dan ontvang je vanzelf een bericht. heb je vragen over het incasso? Stuur een mailtje naar je wijkchef voordat je zelf geld overmaakt. Zo voorkomen we dubbele betalingen.

→ Ik heb een product niet ontvangen of een klacht over een product.

Stuur een mailtje aan jouw wijkchef met daarin je klacht of het missende product. Vermeldt hierbij ook wat je zelf graag als passende oplossing zou zien.