Algemeen 

→ Wat is Rechtstreex?
Rechtstreex maakt het mogelijk om boodschappen te doen bij lokale boeren en makers. Je bestelt online en haalt jouw boodschappen op bij een wijkchef bij jou in de buurt of je laat je boodschappen thuisbezorgen. Je kunt per keer losse boodschappen bestellen of kiezen voor een abonnement.

→ Wat is een korte voedselketen?
Een korte voedselketen is een initiatief dat zich inzet voor lokaal voedsel, een eerlijke prijs voor producenten en meer verbinding tussen boeren, telers, makers en stedelingen. De keten is niet alleen kort in fysieke afstand, maar ook in schakels.

→ Wat is de missie van Rechtstreex?
Bij Rechtstreex geloven we in een andere voedselketen: lokaal, transparant en sociaal. Onze producten komen van leveranciers uit de directe omgeving die allemaal een eerlijke prijs krijgen. Consumenten kunnen precies inzien waar hun voedsel vandaan komt, hoe het wordt geproduceerd en hoeveel van hun aankoopbedrag naar de boeren en makers gaat. 

→ Hoe komt de prijs tot stand?
Alle prijzen van Rechtstreex zijn eerlijk voor boeren en makers, zij bepalen de inkoopprijs. De opbouw van de uiteindelijke verkoopprijs wordt vermeld onder de productinformatie bij elk product. Op www.rechtstreex.nl/eerlijke-prijs lees je meer over de prijsopbouw van Rechtstreex.

Bestellen

→ Hoe werkt bestellen? 
In de webshop van Rechtstreex vul je je winkelmandje met losse boodschappen. Daarna kies je het afhaalpunt waar je je bestelling wilt afhalen of je kiest voor thuisbezorging. Wil je juist meer gemak? Kies dan voor een abonnement op een van de boxen of selecteer een receptpakket.

Na het bevestigen van je abonnement of bestelling met losse boodschappen ontvang je van ons een bestelbevestiging in je mailbox. Daarna gaan de boeren, collega’s en wijkchefs voor je aan de slag. Op de afgesproken dag staat je bestelling voor je klaar op jouw eigen afhaalpunt, of worden je boodschappen thuisbezorgd. De ene week wat meer bestellen of een keertje overslaan? Geen probleem! Jij bestelt alleen wat je nodig hebt en wanneer je het nodig hebt. Je zit nergens aan vast.

→ Voor wanneer moet ik mijn bestelling plaatsen? 
Wil je je boodschappen op woensdag afhalen of laten bezorgen? Bestel dan voor maandag 13:30u. Heb je je boodschappen liever op vrijdag in huis? Plaats dan je bestelling voor woensdag 13:30u.

→ Hoe kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren? 
Je kunt je bestelling gemakkelijk aanpassen of annuleren via de bevestigingsmail 'Rechtstreex Bestelling Week ...'. Deze email heb je ontvangen nadat je jouw bestelling hebt doorgevoerd. Wijzigen kan tot de besteldeadline van jouw afhaalpunt: maandag 13:30u of woensdag 13:30u. Let op: als je je bestelling wijzigt, moet je opnieuw op 'Bestellen' klikken. Wanneer het wijzigen is gelukt, ontvang je een nieuwe bevestigingsemail. 

→ Uit welke producten kan ik kiezen?
Bij Rechtstreex heb je de keuze uit streek- en seizoensproducten uit jouw regio. Wekelijks ontvang je de nieuwsbrief met het huidige assortiment. Daarnaast hebben we ook een breed assortiment met producten die langer houdbaar zijn, zoals kaas, boter, eieren, melk, yoghurt, chips, bier, koffie, vlees, vega alternatieven, brood, meel, pasta, sap en nog veel meer.

→ Zijn alle producten biologisch?
Nee, niet alle producten uit het assortiment van Rechtstreex zijn biologisch. De labels bij de producten geven aan of een product bijvoorbeeld onbespoten, biologisch of bio-dynamisch gecertificeerd is.

Abonnement

→ Hoe werkt een abonnement? 
Je kunt een abonnement nemen op een van de boxen van Rechtstreex. We passen elke week de inhoud aan en zo geniet je iedere week van verse lokale producten, zonder keuzestress. Naast de boxen kun je ook een eigen abonnement samenstellen. De boodschappen die je elke week wil bestellen kun je op die manier niet meer vergeten. Alle abonnementen zijn altijd flexibel, aanpasbaar en opzegbaar.

→ Welke boxen zijn er? 
Je kunt kiezen voor een abonnement op de Biogroentebox, Seizoensbox, InspiratieBox en Fruitbox. Het is ook mogelijk om je op meerdere boxen te abonneren en je kunt per box kiezen voor hoeveel personen het abonnement moet zijn.

→ Kan ik mijn abonnement pauzeren?
Ja, je kunt je abonnement eenvoudig pauzeren. Ons abonnement is een service voor jou om makkelijker te bestellen. Je zit nergens aan vast, kunt het abonnement altijd aanpassen, pauzeren of opzeggen.

→ Hoe kan ik mijn abonnement stoppen of verwijderen?
Je logt in op rechtstreex.nl. Rechtsboven klik je op je naam en vervolgens op abonnement. Op deze pagina kun je de inhoud van je abonnement zien en deze ook pauzeren, stoppen en verwijderen. 

Boodschappen afhalen 

→ Waar kan ik mijn boodschappen afhalen?
Kijk hier welke afhaalpunten er bij jou in de buurt zijn en wat de mogelijkheden voor thuisbezorging zijn.

→ Hoe werkt afhalen?
Op de afgesproken dag maakt jouw wijkchef je bestelling compleet op het afhaalpunt en zet je boodschappen klaar in een kratje met je naam erop. Je laadt op het afhaalpunt je boodschappen in een boodschappentas en levert statiegeldproducten weer in voor hergebruik. Na het ophalen ontvang je de bon in je mailbox. Heb je wensen qua verpakkingsmateriaal of afhaaltijd? Overleg met je wijkchef over de mogelijkheden.

→ Hoelaat kan ik mijn boodschappen afhalen? 
Bij het afronden van de bestelling geef je aan welke tijd jou uitkomt om de boodschappen af te halen. Ben je een keer verhinderd of wil je liever toch op een andere tijd komen? Neem dan contact op met je wijkchef en overleg over de mogelijkheden.

→ Kan ik wisselen van afhaalpunt?
Komt het je een keertje beter uit om bij een ander afhaalpunt af te halen? Dat kan! Bij het afronden van je bestelling kun je gemakkelijk wisselen van afhaalpunt. Op basis van je postcode worden de beste opties getoond.

→ Is thuisbezorging mogelijk? 
In bijna heel Rotterdam, Gouda, de Krimpenerwaard, een groot deel van Den Haag en rond een aantal andere afhaalpunten is thuisbezorging mogelijk. Klik hier voor de thuisbezorgopties op jouw postcode.

→ Ik heb een product niet ontvangen of een klacht over een product.
Stuur een mailtje aan jouw wijkchef met daarin je klacht of het missende product. Vermeld hierbij ook wat je zelf graag als passende oplossing zou zien.

Betalen 

→ Hoe werkt betalen?
Je betaalt bij Rechtstreex altijd achteraf, omdat we je boodschappen op het afhaalpunt verzamelen en afwegen. Zo betaal je exact voor wat je ontvangt en kan het te betalen bedrag dus een klein beetje afwijken van je bestelde bedrag. Bij sommige afhaalpunten kun je met pin of contant betalen. Bij andere afhaalpunten werkt de wijkchef met automatische incasso. Ongeacht de betaalmethode ontvang je na het ophalen altijd een bonnetje in je mailbox.

→ Hoe werkt het automatisch incasso?
Bij het afronden van je eerste bestelling, wordt er gevraagd €0.01 over te maken. Hiermee geef je een incassomachtiging af aan Rechtstreex. Na het ontvangen van je boodschappen wordt de incasso in gang gezet. Doorgaans zal het bedrag ongeveer een week na het afhalen of bezorgen van je boodschappen van je rekening worden afgeschreven. Lukt het incasso niet? Dan ontvang je vanzelf een bericht. Heb je vragen over het incasso? Stuur een mailtje naar je wijkchef voordat je zelf geld overmaakt. Zo voorkomen we dubbele betalingen.

→ Hoe pas je het rekeningnummer aan? 
Als je een andere rekening wil koppelen aan je account, trek je je huidige incassomachtiging in. Dit doe je door in te loggen, rechtsboven op je naam te klikken en vervolgens op instellingen. Hier zie je de optie om je machtiging in te trekken. Bij je volgende bestelling wordt er dan opnieuw gevraagd 1 cent over te maken om een rekening te koppelen.