• EETALAGE
  • Groenten en kruiden
  • Boxen, pakketten en kant & klaar
  • Fruit
  • Boter, kaas en eieren
  • Zuivel
  • Vega, vlees en vis
  • Brood en banket
  • Meel, bonen en pasta
  • Zoet en hartig beleg
  • Koffie, thee, sap en drank
  • Sauzen en smaakmakers
  • Lekkers en snacks
  • Cadeaus en overige
  • PRODUCT FILTER

    Kiemen in je vensterbank

    Kiemen in je vensterbank

    Wist je dat er een duidelijk verschil is tussen kiemgroenten en cressen? Kiemen kun je met eenvoudige materialen uit je keukenkastje in de vensterbank kweken. Zo volg je met eigen ogen het groeiproces van een zaadje! Heerlijk door een salade, op je sandwich of bij andere hartige gerechten zoals stamppot.

    Leestijd: ongeveer 3 minuten - Heb je naar aanleiding van dit stuk vragen, opmerkingen of aanvullingen? Mail dan naar judith@rechtstreex.nl.

    < Terug naar het overzicht

    Wat zijn kiemgroenten en cressen? 

    Kiemgroenten

    Kiemgroenten zijn zaadjes die aan het ontkiemen zijn, die je helemaal opeet. De meest bekende is taugé. In het kiemproces komen allerlei gezonde antioxidanten vrij. Ze helpen je lichaam te wapenen tegen schadelijke stoffen. Tijdens het kiemproces wordt het zaadje ‘voorverteerd’, waardoor je lichaam de voedingsstoffen makkelijker opneemt en de kiemen licht verteerbaar zijn. Kiemgroenten zijn ook een bron van proteïne en vezels. 

    Kiemgroenten zijn erg kwetsbaar en beperkt houdbaar. Bewaar ze in de koelkast bij 4 °C en let op de houdbaarheidsdatum. 

    Cressen

    Kiemgroenten en cressen worden vaak met elkaar verward, maar cressen zijn geen kiemgroenten. Cressen zijn zeer jonge, levende plantjes. Ze zitten met hun wortels op een voedingsbodem en worden in een vroeg stadium geoogst. Het zijn dus eigenlijk mini-groenten en mini-kruiden, met een intensiteit in smaak en geur die alleen in jonge plantjes wordt aangetroffen. Ook cressen hebben een hoge voedingswaarde, met name de broccocress. Deze bevat van nature veel sulforafaan. Sulforafaan is een stof die ontstekingsremmend werkt, tevens een afweermechanisme van de plant in de jonge fase. Wil je meer weten over cressen, lees meer op koppertcress.com.

    Bewaar de cressen in de koelkast bij 4 °C. Ze kunnen 5-7 dagen worden bewaard.

    Wanneer kun je beter geen kiemgroenten eten?

    Omdat het kiemproces in een warm en vochtig klimaat plaatsvindt, kunnen bacteriën op de kiemen voorkomen, zoals salmonella en E.coli. Zwangere vrouwen, jonge kinderen, ouderen en mensen met een verminderde weerstand wordt afgeraden om kiemgroenten rauw te eten. Als ze verhit zijn, kunnen ze wel veilig gegeten worden. 

     

    Kweek je eigen kiemgroenten thuis

    Dit heb je nodig

    • een schone (jam)pot
    • vers en koud water
    • een fijn vergiet
    • kaasdoek of katoen
    • elastiek
    • onbehandelde zaden, pitten of bonen.

    Tip: Probeer eens de speltkorrels van de Buytenhof of quinoa van Boer & zus!

    Aan de slag

    1. Werk met kleine hoeveelheden per pot. Een paar eetlepels bonen is genoeg, dan kun je ze goed spoelen, hebben ze genoeg ruimte om te groeien en heb je minder kans op rot. 
    2. Laat de zaden, granen of bonen eerst een nachtje weken in ruim water. 
    3. Zeef ze eerst en spoel ze goed af met ruim water. Giet ze door een vergiet en doe ze terug in de pot. Dek ze af met een stukje kaasdoek of katoen. Zet ze op een warme en lichte plek, bijvoorbeeld in de vensterbank.
    4. Spoel 2–3 keer per dag en herhaal dit een aantal dagen.
    5. Zijn de kiemen na een aantal dagen groot genoeg, gebruik je wat je nodig hebt en de rest bewaar je in een afgesloten bakje in de koelkast. 

    Bewaar de zelfgekweekte kiemgroenten in de koelkast bij 4 °C. Ze kunnen 3-4 dagen worden bewaard.


    Bekijk ons huidige aanbod aan kiemgroenten en cressen in de categorie groenten en kruiden

    < Nieuwer Alles Ouder >

    Vers Seizoensgebonden Lokaal Eerlijke prijs
     
    Blijf op de hoogte! Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief